EQS SUV- pierwszy całkowicie elektryczny luksusowy SUV marki Mercedes-EQ

EQS SUV to pierwszy całkowicie elektryczny luksusowy SUV marki Mercedes-EQ a jednocześnie największy SUV z napędem elektrycznym w gamie producenta ze Stuttgartu.

W chwili wprowadzenia na rynek gama modelu obejmuje trzy warianty: EQS 450+ oraz EQS 450 4MATIC – każdy o mocy 360 KM, a także EQS 580 4MATIC o mocy 544 KM. Wszystkie wersje modelu EQS SUV mają elektryczny układ napędowy (eATS) tylnej osi, a odmiany 4MATIC dysponują również zespołem eATS przy przedniej osi. Funkcja Torque Shift w wariantach 4MATIC zapewnia inteligentny, płynnie zmienny rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylnym i przednim silnikiem elektrycznym. Jeśli zaplanowana w nawigacji trasa zakłada postój w celu uzupełnienia energii, inteligentna strategia pracy uwzględnia przygotowanie temperaturowe akumulatora pod kątem najbardziej wydajnego ładowania.

Modułowa koncepcja napędu modelu EQS SUV zapewnia szeroki zakres maksymalnych mocy, od 265 (361 KM) do 400 kW (544 KM). W zależności od wyposażenia i konfiguracji możliwe są zasięgi w cyklu WLTP do 660 km (wewnętrzne dane wstępne).

Silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi to silniki synchroniczne z magnesami trwałymi (PSM). Do zalet takiej konstrukcji należą: duża gęstość mocy, wysoka sprawność oraz wysoka stałość oddawania mocy. Dzięki swojej sześciofazowej konstrukcji jednostka przy tylnej osi jest szczególnie mocna – ma dwa uzwojenia po trzy fazy każde.

Chłodzenie: zaawansowana koncepcja termiczna z myślą o dużych obciążeniach

Napęd modelu EQS SUV oferuje niezmiennie wysokie osiągi i możliwość odbywania wielokrotnych przyspieszeń bez spadku mocy. To między innymi zasługa wyrafinowanej koncepcji termicznej z kilkoma specjalnymi rozwiązaniami. Tak zwany układ chłodzenia wirnika w wale wirnika schładza go od wewnątrz. Obwód chłodzący obejmuje także żebrowanie stojana, igiełkowo-żeberkową konstrukcję falownika oraz wymiennik ciepła oleju przekładniowego. Ten ostatni dodatkowo zapewnia większą efektywność podczas jazdy na zimno, ponieważ przyczynia się do rozgrzania oleju przekładniowego na początku podróży. Tym samym zmniejsza tarcie w przekładni.

EQS SUV oferuje kilka wariantów odzyskiwania energii. Korzystając z manetek przy kierownicy, można ręcznie wybrać jeden z trzech poziomów intensywności rekuperacji: D+ (żeglowanie), D (rekuperacja standardowa), D- (silniejsza rekuperacja). Do tego dochodzi tryb DAuto, w którym Asystent ECO dostosowuje siłę rekuperacji do sytuacji – działa w trybie żeglowania lub wytraca prędkość w sposób najbardziej efektywny, a jednocześnie komfortowy. Kierowca otrzymuje stosowne informacje (na zestawie wskaźników lub, zależnie od wyposażenia, na wyświetlaczu head-up), gdy w związku ze zbliżającym się wydarzeniem zalecane jest zdjęcie stopy z pedału gazu. Jeśli zastosuje się do wskazówki, samochód zwalania z największym możliwym współczynnikiem odzyskiwania energii, nawet do zatrzymania, jeśli np. z przodu porusza się inny pojazd. Kierowca nie musi w tym celu naciskać pedału hamulca – porusza się, korzystając tylko z pedału gazu. Opóźnienie sięga wówczas 5 m/s², z czego do 3 m/s² przypada na odzysk energii.

Nowy elektryczny SUV oferuje w swoim awangardowym, luksusowym wnętrzu mnóstwo przestrzeni, komfortu i możliwości łączności. Drugi rząd siedzeń standardowo można regulować elektrycznie. Opcjonalnie dostępny jest trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi pojedynczymi fotelami (na życzenie z funkcją podgrzewania). Siedzenia są mechanicznie chowane w podłodze bagażnika. Po ich złożeniu powstaje równa powierzchnia. W przypadku zamówienia dodatkowych foteli standardem dla drugiego rzędu siedzeń jest funkcja EASY ENTRY. 

Klienci mają do wyboru dwa zróżnicowane style nadwozia i wnętrza, różniące się szczegółami wykończenia. Standardem jest linia wyposażenia Electric Art. Na życzenie model EQS SUV można zamówić w linii wyposażenia AMG, która z zewnątrz wyróżnia się obręczami kół i stylizacją AMG, a wewnątrz – m.in. inkrustacjami z drewna lipowego o strukturze antracytowej, skórzaną tapicerką, sportowymi fotelami i sportową kierownicą wykończoną skórą nappa. 

Już bazowa specyfikacja modelu EQS SUV obejmuje kompleksowe wyposażenie, w tym: inteligentne reflektory DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji oraz adaptacyjnym asystentem świateł drogowych Highbeam Plus, 21-calowe obręcze, lakier metalizowany, centralną poduszkę powietrzną, pakiet lusterek, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, elektrycznie regulowane przednie fotele z pamięcią ustawień, klimatyzację automatyczną THERMATIC, tapicerkę ARTICO, pakiet asystenta jazdy Plus (w tym adaptacyjny tempomat oraz aktywnych asystentów utrzymania i zmiany pasa ruchu), rozszerzoną rzeczywistość dla systemu MBUX, dach panoramiczny, pakiet parkowania z kamerami 360°, aktywne oświetlenie Ambiente, zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC, ładowarkę pokładową AC 11 kW, pakiet ochrony przed kradzieżą URBAN GUARD Plus oraz skrętną tylną oś 4,5°. 

Kluczowe elementy wyposażenia dodatkowego zostały połączone w pakiety: AMG Advanced Plus, AMG Premium, AMG Premium Plus oraz AMG Business Class. W skład droższych pakietów wchodzą elementy zawarte w tych tańszych plus wyposażenie dodatkowe. Na przykład AMG Premium obejmuje zawartość pakietu AMG Advanced Plus i uzupełnia go m.in. o skrętną tylną oś 10°, klimatyzowane przednie fotele, wyświetlacz head-up, system nagłośnienia Burmester® surround, asystenta wnętrza MBUX oraz klimatyzację automatyczną THERMOTRONIC. 

Ponadto szereg opcji można zamawiać osobno. Należą do nich na przykład podsufitka MICROCUT , pakiet skórzany nappa Exclusive ze skórzaną tapicerką nappa Exclusive oraz wykończeniem z drewna orzechowego z otwartymi porami w stylu pokładu statku czy hak holowniczy współpracujący z systemem ESP. Holowanie ułatwia asystent manewrowania z przyczepą, który automatycznie kontroluje kąt skrętu holującego pojazdu do prędkości 5 km/h i na drodze o nachyleniu do 15%. Dostępna jest też osłona chłodnicy o diamentowej strukturze – z trójwymiarowym wzorem gwiazdy nawiązującym do oryginalnej gwiazdy Daimler-Motorengesellschaft, zarejestrowanej jako znak towarowy w 1911 r. 

Na uwagę zasługuje również wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością, który prezentuje treści wspomagające kierowcę, w tym informacje z nawigacji. Z punktu widzenia kierowcy zdają się one łączyć z otoczeniem przed samochodem, dzięki czemu ograniczają stopień rozproszenia uwagi. Z kolei boczne poduszki z tyłu w przypadku silnego zderzenia bocznego osłaniają klatkę piersiową pasażerów zewnętrznych tylnych miejsc w drugim rzędzie siedzeń, uzupełniając ochronę, jaką zapewniają standardowe kurtyny powietrzne. Pakiet ENERGIZING AIR CONTROL Plus filtruje powietrze w kabinie, bazując na technice czujników, koncepcji wyświetlacza i klimatyzacji. Zawarty w pakiecie filtr HEPA (High Efficiency Particulate Air) bardzo skutecznie oczyszcza powietrze dopływające z zewnątrz do kabiny. 

fot. mat.prasowe